سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی دقیق جهت رسیدن به رتبه عالی در کنکور سراسری

افزایش کیفیت مطالعه با هشت نکته

خیلی از داوطلبان ساعت مطالعه بالایی دارند اما درنهایت در آزمون ها خوب عمل نمی کنند و نمی توانند به ترازی که دوست دارند، دست پیدا کنند. بخشی از علت این موضوع، نداشتن مطالعه موثر است. در این مقاله می خواهیم راهکارهایی برای افزایش کیفیت مطالعه و ایجاد یک مطالعه موثر به شما ارائه بدهیم تا در صورتی که تا الان مطالعه موثر و با کیفیت نداشته اید، با این راهکارها کیفیت مطالعه خودتان را افزایش بدهید.

افزایش کیفیت مطالعه

اصول اولیه مطالعه موثر

  1. اولین قدم برای داشتن یک مطالعه موثر، پیوسته بودن ساعت مطالعه است. این پیوسته بودن و داشتن تراکم ساعت مطالعه را با ذکر یک مثال برای شما توضیح می دهیم. یک داوطلب با 6 ساعت مطالعه روزانه را در نظر بگیرید. این داوطلب می تواند این 6 ساعت را از هشت صبح تا 12 شب اجرا کند یا این شش ساعت را از ساعت هشت صبح تا 3 بعد از ظهر اجرا کند. قطعا منظور از این پیوستگی در مطالعه موثر، همین مورد دوم است. اگر داوطلب برنامه شش ساعته خود را در عرض هفت تا نهایت هشت ساعت اجرا کند، هم بازدهی بیشتری دارد، هم کمتر خسته میشود و هم به بقیه کارهای روزانه خود می رسد. متاسفانه خیلی از داوطلبان با این طرز فکر که 6 ساعت را می توانند از هشت صبح تا 12 شب اجرا کنند به خود لطمه بزرگی می زنند.
  2. دومین قدم برای داشتن یک مطالعه موثر و نیز برای افزایش کیفیت مطالعه،  داشتن تمرین و تست زیاد است. خیلی از داوطلبان بیشتر زمان مطالعه خود را به مطالعه و خواندن متن کناب و جزوه و درسنامه اختصاص می دهند که این کار کاملاً اشتباه است. یک مطالعه موثرشامل مطالعه کتاب و درسنامه و جزوه، حل مثال و درنهایت حل تست های متنوع و زیاد است.
  3. سومین قدم برای افزایش کیفیت مطالعه، افزایش اعتماد به نفس شخصی است. بعضی از بچه ها خودشان و توانایی های خودشان را باور ندارند و همواره با این فکر که من نمی توانم درس می خوانند و در نتیجه، از مطالعه ای که دارند، نتیجه ای نمی گیرند چون این طرز فکر منفی، بر آنها غلبه کرده است.
  4. چهارمین قدم برای افزایش کیفیت مطالعه،  افزایش قدرت حافظه است. شما برای اینکه بتوانید یک مطالعه موثر داشته باشید تا بتوانید به سوالات در آزمون ها جواب بدهید، باید قدرت حافظه خوذتان را افزایش بدهید. این کار با مرور های به موقع و کامل انجام می شود.

 

راه های افزایش کیفیت مطالعه و داشتن مطالعه موثر

بعد از اینکه اصولى که در ابتدای مقاله گفتیم را رعایت کردید، باید از راه های زیر برای افزایش کیفیت مطالعه و داشتن مطالعه موثر استفاده کنید. با ما همراه باشید.

1.مفهومی درس بخوانید.

مفهومی درس خواندن یعنی شما باید به جزئیات بسیار توجه کنید و تک تک مطالبی که می خوانید، برای شما مهم باشد. همچنین صرفاً کلمات را حفظ نکنید و بلکه بفهمید که چه چیزی را می خوانید.

2.هنگام مطالعه از خودتان سوال بپرسید.

یکی از راه های افزایش کیفیت مطالعه، سوال پرسیدن از خودتان است. سعی کنید در حین مطالعه درباره مطالبی که درحال مطالعه آن هستید، از خودتان سوال بپرسید.

3.تجزیه و تحلیل کنید.

یکی دیگر از راه های افزایش کیفیت مطالعه و رسیدن به یک مطالعه موثر تجزیه و تحلیل مطالبی است که مطالعه میکنید.

4.تصویرسازی کنید.

5.مکان مناسب برای مطالعه داشته باشید.

خیلی از داوطلبان به این موضوع توجه نمی کنند و فکر می کنند اگر صرفاً یک محیط آرام باشد، قطعاً جاى مناسبی برای مطالعه است. در صورتی که این طور نیست و شما باید از هر نظر محیط مطالعه خودتان را بررسی کنید تا در یک جای مناسب درس بخوانید.

6.مطالعه و تمرین گروهی داشته باشید.

7.از دفتر برنامه ریزی استفاده کنید.

8.تست بزنید.

مورد آخر یعنی تست زدن، یکی از مهم ترین راه ها برای افزایش کیفیت مطالعه است. حتماً آن را جدی بگیرید.