سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی دقیق جهت رسیدن به رتبه عالی در کنکور سراسری

برنامه ریزی کنکور باید چگونه باشد تا بهترین بازده را داشته باشد؟

خیلی از افراد و داوطلبان کنکور به مرور زمان با نحوه برنامه ریزی کنکور آشنا می شوند اما هیچ کدام با برنامه ریزی اصولی آشنا نیتسند و به همین علت است که از برنامه ریزی خود نتیجه ای نمی گیرند. ما در این مقاله می خواهیم درباره یک برنامه ریزی کنکور اصولی صحبت کنیم و به شما بگوییم که یک برنامه ریزی کنکور باید چگونه باشد تا بهترین بازده را داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

ویژگی های یک برنامه ریزی کنکور ایده آل چیست؟

در یک برنامه ریزی کنکور ایده آل باید ویژگی هایی رعایت شود. اول اینکه یک برنامه ریزی کنکور باید هدف دار باشد. یعنی باید مشخص باشد که در هر هفته، هر ماه و در نهایت کل سال مطالب قرار است به چه ترتیبی مطالعه شوند. دومین ویژگی یک برنامه ریزی کنکور ایده آل این است که تنوع در آن رعایت شود. یعنی در هر روز باید تعداد درس های مختلفی مطالعه شود و نباید تنها به یک درس زمان اختصاص داده شود.

سومین ویژگی یک برنامه ریزی ایده آل این است که ساعت مطالعه و حجم مطالعه در آن مشخص باشد. یعنی دانش آموز بداند که در هر ساعتی باید چه درسی را از چه صفحه ای تا چه صفحه ای بخواند.

مهم ترین ویژگی یک برنامه ریزی ایده آل و اثر بخش، مرور محور بودن آن است. یک برنامه مرور محور، برنامه ای است که در آن طبق منحنی فراموشی، زمان هایی برای مرور در نظر گرفته شود. در ادامه می خواهیم در رابطه با منحنی فراموشی صحبت کنیم تا طبق آن در برنامه ریزی خود، زمان هایی را برای مرور در نظر بگیرید. با ما همراه باشید.

منحنی فراموشی ابینگهاووس

بهترین برنامه ریزی کنکور برنامه ای است که طبق منحنی فراموشی باشد. طبق یافته های آقای ابینگهاووس، اگر شما اطلاعاتی را 100 درصد یاد گرفته باشید، بعد از گذشت 24 ساعت نزدیک به 20 تا 30 درصد آن اطلاعات از دسترس شما خارج می شود. اگر شما مروری روی این مطالب نداشته باشید، هر روز به این عدد افزوده می شود و در نهایت 20 تا 3 درصد مطلب در دسترس ذهن شما باقی می ماند. اینجاست که اصل مهم مرور وارد کار می شود.

مرور درست طبق یافته های آقای ابینگهاووس باید در فواصل زمانی مشخصی انجام شود. دقت کنید که با مرور طبق این منحنی، به جایی خواهد رسید که فراموش کردن مطالب از یادگیری آن برای شما سخت تر می شود. در ادامه مطلب به فواصل مرور اشاره می کنیم

  1. اولین مرور و مهم ترین مرور، بلافاصله بعد از مرور است.
  2. دومین مرور 24 ساعت بعد از مطالعه است. تا اینجا شیب فراموشی مطالب کند می شود.
  3. مرور بعدی 6 روز بعد از مطالعه است. شیب منحنی فراموشی در این مرحله خیلی کند می شود و کافی است تنها 4 روز بعد از مرور سوم، مرور چهارم را انجام بدهید. اگر نیاز دارید مدت زیادی مطالب در ذهن شما بماند (که ما برای کنکور به این موضوع نیاز داریم) در روز 30 ام یک بار دیگر مطالب را مرور کنید. بعد از این مرور، فراموش کردن مطالب تقریباً غیر ممکن است و در این حالت است که فراموشی، سخت تر از یادگیری خواهد بود.

حال فکر کنید که مشاوری برای شما، برنامه ریزی کنکور را طبق این اصل انجام بدهد. قطعاً از شما انتظاری جز رتبه های عالی وجود نخواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در رابطه با ویژگی های یک برنامه ریزی کنکور پربازده صحبت کنیم. مهم ترین اصل یک برنامه پربازده این است که در آن برنامه ریزی طبق منحنی فراموشی انجام شده باشد که ما سعی کردیم این منحنی را دقیق در این مقاله توضیح بدهیم.